Częstym tematem na forach jest stosunkowo częste odrzucanie przez
Ambasadę RP w Dublinie wniosków paszportowych ze względu na źle
zrobione zdjęcie dziecka. Dlatego postanowiłam napisać do Ambasady,
jakie błędy najczęściej są popełniane przy robieniu zdjęcia, co
powoduje, że pracownik tej placówki może odmówić przyjęcia wniosku
paszportowego. Jak się okazuje, nawet jeżeli przyjmie to .... no
właśnie, to jakie mogą być tego konsekwencje znajdziecie w tym
artykule.
Przede wszystkim zacznę od tego, że na stronie Ambasady naszego kraju
(RP) znajduje się instrukcja dotycząca jak powinno wyglądać prawidłowo
zrobione zdjęcie do paszportu http://www.dublin.polemb.net/files/zdjecia_paszportowe.pdf. Znajdziecie tutaj również wszystkie przydatne informacje o uzyskaniu polskiego paszportu w Irlandii http://www.dublin.polemb.net/?document=63.
W swoim zapytaniu do Ambasady poruszyłam również kwestię zakładów
fotograficznych ...... Ambasada nadmienia, że jeżeli chodzi faktycznie o
zakłady fotograficzne w Irlandii, to rzeczywiście często nasze zdjęcia
nie spełniają wymogów określonych w powyższym dokumencie (link do pliku
pdf - wyżej). Podkreślają również, iż zdecydowanie odradzają wykonywanie
zdjęć w automatach - również ze względu na brak możliwości
zareklamowania zdjęcia niespełniającego wasze oczekiwania oraz zwrotu
poniesionych kosztów. Apteki w Irlandii, które często oferują usługi
fotograficzne, z reguły nie dysponują warunkami (zwłaszcza w zakresie
oświetlenia) umożliwiającymi wykonywanie poprawnych zdjęć - pisze dalej
pracownik ambasady. Stanowczo sugerują więc korzystanie z usług
profesjonalnych zakładów fotograficznych. Rozsądnym rozwiązaniem, jakie
przyjmuje część interesantów ambasady jest wykonywanie zdjęcia podczas
pobytu w Polsce. W takim wypadku musimy jednak pamiętać o wymogu
mówiącym o tym, że zdjęcie nie może by starsze niż 6 miesięcy przed
składaniem wniosku paszportowego, co jest szczególnie ważne przypadku
małych dzieci, zmieniających się w szybkim tempie. W przypadku osób
spoza Dublina, które nie mają ze sobą zdjęć, ambasada sugeruje przybycie
ok. 15 minut wcześniej i wykonanie ich w jednym z okolicznych punktów
fotograficznych (w odległości 200 m od Wydziału Konsularnego znajdują
znajdują się co najmniej 3 punkty fotograficzne, których właściciele
bardzo dobrze znają wymogi dotycząc polskich zdjęć do paszportów).
Z doświadczenia pracowników ambasady wynika, że najczęstsze błędy w zdjęciach to:
- ciemne zdjęcie (ciemne tło, zbyt mało światła na twarzy lub nierównomiernie oświetlona twarz - tło powinno być białe lub względnie jasne, za głową i uszami nie powinno być cienia),
- nieostre / rozmyte zdjęcie - zdecydowanie ponownie radzą robić zdjęcie w profesjonalnym zakładzie fotograficznym, a nie w automacie do zdjęć,
- przekrzywiona głowa (oczy muszą być w linii poziomej) lub lekki profil (jedno ucho mniej widoczne, niż drugie),
- otwarte usta / uśmiech (zdjęcie powinno być z zamkniętymi ustami i neutralnym wyrazem twarzy).
W przypadku dzieci poniżej 5 roku życia, którym zrobienie zdjęcia jest z oczywistych względów utrudnione, zgodnie z zaleceniami MSW, pracownicy ambasady są w stanie przyjąć zdjęcia nieznacznie odstępujące od powyższych warunków. Dotyczy to kwestii:
- rozchylonych ust lub neutralnego wyrazu twarzy (dzieci często płaczą lub grymaszą).
Zachowane muszą jednak zostać pozostałe warunki, zwłaszcza te dotyczące tła, ostrości, kontrastu i oświetlenia.
W dalszej części odpowiedzi, ambasada podkreśla, że przyjęcie przez
nich, czy przez jakikolwiek polski urząd paszportowy w Polsce lub na
świecie - zdjęcia nie spełniającego powyższych wymogów może spowodować
problemy dla posiadacza paszportu na granicy (włącznie z zatrzymaniem
paszportu przez funkcjonariusza straży granicznej) lub wielogodzinnym
oczekiwaniem na potwierdzenie tożsamości, co w przypadku podróży z
dzieckiem będzie powodować z pewnością duże niedogodności oraz
niepotrzebny stres. Dlatego też, chcąc uniknąć tego typu sytuacji,
pracownicy działu paszportowego przykładają dużą wagę do przyjmowania
wyłącznie dobrze wykonanych, prawidłowych zdjęć.
Mam
nadzieję, że choć troszkę Wam pomogłam, a Pani Katarzynie -
pracownikowi naszej ambasady, bardzo serdecznie dziękuję za wyczerpującą
odpowiedź.